DLACZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ KONTAKTU Z RÓWIEŚNIKAMI?
 

Witryna Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

DLACZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ KONTAKTU Z RÓWIEŚNIKAMI?

Email Drukuj PDF

DLACZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ KONTAKTU Z RÓWIEŚNIKAMI?

Dzieci potrzebują kontaktu z innymi dziećmi, ponieważ to w dużej mierze dzięki nim poznają reguły rządzące relacjami między ludźmi. Początkowo są to kontakty dość nieudolne, wreszcie coraz bardziej emocjonalne – w wieku przedszkolnym pojawiają się pierwsze przyjaźnie, by w okresie szkolnym przejść w jeszcze bardziej zaawansowaną formę. Decydujący głos w życiu dziecka grupa rówieśnicza zaczyna mieć w wieku nastoletnim.

Najnowsze badania pokazują, że dzieci są sobą wzajemnie zainteresowane już w pierwszych miesiącach życia. Starsze niemowlęta zapraszają do zabawy inne dzieci, sprawdzając wzajemne granice. Ciekawość staje się ich pierwszym doświadczeniem, istotnym dla dalszego rozwoju społecznego.

Pierwsze, bardziej intensywne relacje pojawiają się w wieku przedszkolnym. To właśnie wtedy dzieci coraz bardziej zainteresowane są zabawą z innymi. Zabawa służy nie tylko rozładowaniu napięcia czy spożytkowaniu energii, ale uczy zachowań społecznych, słuchania i współpracy. Wciąż najważniejszym autorytetem pozostają jednak rodzice.

W szkole zazwyczaj rozwijają się głębsze przyjaźnie, momentami dość burzliwe. To właśnie wtedy dzieci przywiązują się do siebie, niemal zlewając się ze sobą. Szukają akceptacji, zrozumienia, chcą przynależeć do grupy. Bardzo intensywnie przeżywają odrzucenie. W takich momentach potrzebują jeszcze wsparcia rodzica, by poradzić sobie z przeciwnościami. Autorytet rodzica słabnie dopiero w ostatnich klasach szkoły podstawowej.

Najważniejszą rolę grupa rówieśnicza zaczyna odgrywać, gdy dziecko wchodzi w okres dojrzewania. To właśnie wtedy bycie w grupie rodzi konieczność dopasowania się  i zaczyna się walka o akceptację. Młody człowiek tworzy w tym czasie obraz siebie, buduje poczucie własnej wartości, uczy się akceptowania norm i tworzy własne zasady postępowania. Rodzice schodzą na dalszy plan, zaczynają odgrywać znacznie mniejszą rolę niż wcześniej. Nastoletnie dzieci coraz więcej czasu spędzają poza domem, z kolegami, którzy wpływają na ich preferencje i wybory. To swoisty trening interpersonalny, niezwykle przydatny w dorosłym życiu.

Dzięki kontaktom z grupą rówieśniczą dziecko:

  • definiuje siebie,
  • nabiera kompetencji społecznych i uczy się zasad, które rządzą kontaktami między ludźmi,
  • tworzy pierwsze relacje poza rodziną,
  • buduje samoocenę,
  • uczy się współpracy, empatii, współdziałania,
  • kształtuje poczucie sprawstwa,
  • kreatywnie spędza czas.

Systematyczna kontrola i rozsądne monitorowanie relacji dziecka z rówieśnikami pozwala uniknąć błędów wychowawczych i kłopotów szkolnych. Trzeba jednak zachować zdrowy rozsądek między swobodą, a konsekwencją, między ochroną, a autonomią dziecka.

 

Pozdrawiam – Krystyna Dura

You are here