e-PSYCHOLOG
 

Witryna Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

e-PSYCHOLOG

Co mogę robić z dzieckiem w domu?

Email Drukuj PDF

Chciałabym Państwa zachęcić, aby codziennie czytać dzieciom, albo z dziećmi. Może być to krótka bajka, opowiadanie, czy rozdział książki. Mówi się, że czytanie dzieciom książek jest bardzo ważne. Warto uświadomić sobie, dlaczego... Poniżej przedstawiam kilka zalet.

Czytanie dzieciom:

  • wpływa pozytywnie na rozwój umysłowy dziecka,
  • umożliwia poznawanie świata i poszerza doświadczenia,
  • wspomaga rozwój sfery emocjonalnej,
  • kształtuje system wartości i postaw społecznych,
  • usprawnia zdolności komunikacyjne,
  • poprawia koncentrację uwagi,
  • umożliwia budowanie bliskiej więzi z dzieckiem,
  • jest ciekawym sposobem na spędzanie wolnego czasu,
  • jest szansą na wypracowanie nawyku czytania.

Drodzy Rodzice i Uczniowie,

Proponuję, aby wybrać  dowolną bajkę, opowiadanie czy książkę. Możemy do tej czynności zaangażować dziecko, żeby samodzielnie dokonało wyboru.  Następnie usiądźmy razem i czytajmy. Jeśli dziecko umie czytać warto, aby miało możliwość aktywnego uczestniczenia w tej czynności. Można również zaproponować czytanie tekstu na zmianę (raz dziecko, raz rodzic). Po przeczytaniu tekstu zamieszczonego na danej stronie proponuję, aby zainicjować zabawę w pokazywanie na ilustracjach postaci z bajki, o których przed chwilą czytaliśmy, np. Pokaż gdzie jest…? Po skończeniu książki, zachęcam do zadawania pytań do przeczytanego tekstu (O kim była bajka?, Jacy byli bohaterowie?, Co się wydarzyło?). Można również formułować pytania w taki sposób, aby dziecko odpowiadało: prawda/fałsz lub tak/nie.

 

Zachęcam do wspólnego czytania bez względu na to, ile dziecko ma lat :)

 

Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa?

Email Drukuj PDF

Szanowni Rodzice,

na stronie UNICEF udostępniony jest materiał, w którym psycholog dr Lisa Damour wymienia 6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci i stworzyć im poczucie normalności w domu podczas epidemii.

Wskazówki:

  1. 1. Bądź spokojny.
  2. 2. Trzymaj się rutyny.
  3. 3. Pozwól dziecku odczuwać emocje.
  4. 4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci.
  5. 5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu.
  6. 6. Kontroluj swoje zachowanie.

Zachęcam do zapoznania się z całym materiałem.

Źródło: https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa

 

Pozdrawiam

Dorota Bazydło

 

O emocjach dla najmłodszych

Email Drukuj PDF

Dzisiaj coś dla najmłodszych. Warto przybliżać dzieciom świat uczuć i emocji w formie dostosowanej m.in. do ich wieku, etapu rozwoju, potrzeb, możliwości. Jedną z form oswajania dziecka z emocjami może być piosenka.

Zachęcam do wspólnego słuchania, zabawy, tańca i śpiewania.

Oto kilka przykładowych piosenek dostępnych w Internecie:

  1. 1. Co czuje misio Mniam-Mniam?
  1. 2. Nasze emocje
  1. 3. Jeśli jesteś dziś szczęśliwy

Dobrej zabawy :)

Wspólny czas jako szansa na pogłębienie relacji

Email Drukuj PDF

Drodzy Rodzice,

warto wykorzystać czas, gdy jesteście wspólnie z dziećmi w domu na pogłębienie wzajemnych relacji. Prawdopodobnie niektóre z Państwa Pociech same domagają się uwagi, ale nie zawsze mogą otrzymać ją od razu. Zachęcam do spędzenia z dziećmi codziennie przynajmniej 15 min. Ważne, żeby był to swobodny czas wyłącznie dla dziecka, którego celem jest po prostu BYCIE RAZEM. Nie chodzi tu o sytuacje, w których rodzic zaspokaja podstawowe potrzeby, pomaga w nauce itp.

Dzięki uwadze i obecności rodzica, dziecko czuje się kochane, ważne, wyjątkowe,  akceptowane. Dodatkowo dziecko, które otrzymuje uwagę jest pewniejsze siebie i wierzy we własne siły. Relacja z rodzicem jest także wzorem budowania obrazu świata i relacji z innymi osobami.

Co można robić wspólnie z dzieckiem? Możliwości jest wiele. Oto kilka propozycji: przytulanie, wspólna zabawa, czytanie bajek/książek, rysowanie, granie w gry planszowe, śpiewanie, tańczenie, rozmawianie...

 

Pamiętajmy - 15 min to tylko chwila, a dla dziecka i wzajemnych relacji bezcenny dar :)

 

Owocnego czasu razem :)

 

Pozdrawiam

Dorota Bazydło

Moje emocje

Email Drukuj PDF

Drodzy Uczniowie,

znajdźcie codziennie chwilę czasu, aby zastanowić się, co czujecie. Może ktoś z Was czuje radość, smutek, złość, strach... A może towarzyszą Wam jeszcze inne emocje i uczucia?

Rysujcie swoje emocje, a następnie napiszcie ich nazwy. Możecie skorzystać z załączonej karty z twarzami do rysowania min. Jeśli nie macie takiej możliwości - narysujcie całość sami.

Młodszych uczniów i przedszkolaki zachęcam do rysowania dowolnych wyrazów twarzy.

 

Emocje - twarze do rysowania (źródło: Internet)

 

Dobrej zabawy :)



 

Emocje dziecka

Email Drukuj PDF

Drodzy Rodzice,

zachęcam do nazywania emocji wyrażanych przez Państwa dzieci. Warto komunikować Pociechom, że rozumiemy ich uczucia (również te trudne) i wskazywać im możliwe sposoby radzenia sobie z nimi. Pamiętajmy, że dzieci najlepiej uczą się przez doświadczenie i naśladowanie. Nie bójmy się. Nazywajmy w ich obecności własne emocje oraz wskazujmy ich przyczyny.

 

Pozdrawiam

Dorota Bazydło

Co robić w czasie epidemii?

Email Drukuj PDF

Drodzy Uczniowie,

z pewnością czas epidemii nie należy dla Was do łatwych. Myślę, że towarzyszą Wam różne emocje. Być może odczuwacie radość, że nie musicie chodzić do szkoły, złość, że macie ograniczone kontakty ze znajomymi czy nudę spowodowaną brakiem pomysłów na spędzanie czasu w domu.

Udostępniam Wam kilka wskazówek, jak radzić sobie w tym czasie.



Jak nie dać się zwariować?

Email Drukuj PDF

Drodzy Rodzice,

akcja #zostanwdomu nie należy do łatwych. To już kolejny tydzień, który spędzacie Państwo w domu wspólnie z dziećmi. Czas ten jest wyzwaniem dla dzieci, które mają m.in. ograniczony kontakt ze znajomymi, ale również dla Państwa, jako rodziców. Udostępniam kilka wskazówek, jak przetrwać czas epidemii w domu i nie dać się zwariować.



Co robić w czasie epidemii?

W głowie się nie mieści

Email Drukuj PDF

Zachęcam do obejrzenia z dziećmi filmu animowanego W głowie się nie mieści, który przybliża świat emocji.

Film: https://www.cda.pl/video/4264250b7

Po obejrzeniu filmu:

  • zadanie dla młodszych: kolorowanka, nazwanie emocji wrażanej przez danego bohatera

Kolorowanki: https://www.pokolorujswiat.com/2015/08/kolorowanki-z-bajki-w-glowie-sie-nie-miesci-do-wydruku.html

  • zadanie dla starszych: wykreślanka wyrazowa



Mamo, Tato, o co chodzi z tym wirusem?

Email Drukuj PDF

Polecam materiał edukacyjny przybliżający dzieciom temat koronawirusa.

Materiał edukacyjny (źródło: https://www.mindheart.co):



Możliwość konsultacji

Zapraszam do kontaktu mailowego: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Szanowni Rodzice

Email Drukuj PDF

Szanowni Rodzice,

sytuacja związana ze stanem epidemii budzi w nas wszystkich wiele emocji, również u dzieci. Zachęcam do zapoznania się z artykułem, który pomoże rozmawiać z dziećmi na temat zaistniałej sytuacji, zrozumieć ją i poradzić sobie z odczuwanymi emocjami.

Artykuł (źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę):

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/

Dorota Bazydło - psycholog

You are here