Sygmatyzm-ćwiczenia.
 

Witryna Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Sygmatyzm-ćwiczenia.

Email Drukuj PDF

Witam.

Dzisiaj propozycje ćwiczeń dla dzieci u których zdiagnozowano sygmatyzm.

Sygmatyzm występuje wtedy gdy dziecko realizuje głoski szumiące bez dostatecznej pionizacji języka!

 

Na początek pamiętajmy o rozgrzewce, czyli ćwiczeniach aparatu artykulacyjnego.

Ćwiczenia mogą odbywać się w formie zabawy:

  • prosimy dziecko, aby zlizywało  miód  z kanapki
  • oblizywało  usta posmarowane  kremem czekoladowym
  • zdejmowało czubkiem języka  kawałek „andruta” przyklejonego do podniebienia
  • kolejnym ćwiczeniem jest siłowanie  języka, przyciskamy trzema palcami policzek dziecka i prosimy o wypychanie językiem palcy na zewnątrz jak najmocniej potrafi
  • dziecko czubkiem języka dotyka podniebienia zaraz za górnymi siekaczami i otwiera buzię jak najszerzej potrafi, ćwiczenie powtarzamy kilka razy
  • powtarzamy kląskanie, „czyszczenie” językiem górnych zębów
  • układamy usta w „dzióbek”, a następnie rozciągamy w uśmiech

 

PAMIĘTAJMY o gryzieniu twardych pokarmów np.: chleba ze skórką, jedzeniu całych jabłek, marchewki, kabanosów, sucharków itp.

 

  • Pracujemy przed lustrem!
  • Polecamy dziecku unieść język i położyć czubek za górnymi zębami na wałku dziąsłowym, następnie zbliżamy zęby, a wargi lekko wysuwamy do przodu. W takim układzie polecamy dziecku wymawiać przedłużone „sz”.
  • Jeśli dziecko nie wyczuwa położenia języka,  dotykamy zimną łyżeczką czubek języka oraz wałek dziąsłowy  za górnymi zębami w celu uczulenia miejsca artykulacji.
  • Ćwiczymy  codziennie 5-10 minut!

 

Ćwiczenia artykulacyjne.

Powtarzamy kolejne sylaby:

sza sze szy szo szu

asza asze aszy aszo aszu

esza esze eszy eszo eszu

osza osze oszy oszo oszu

usza usze uszy uszo uszu

 

Podobne sylaby powtarzamy z pozostałymi głoskami:

cza czo cze itd

ża  żo że itd

dża dżo dże itd.

Następnie powtarzamy wyrazy z głoską „sz” wystepującą  na początku w środku i na końcu wyrazu  (podobnie z pozostałymi głoskami).

„Sz” -   na początku wyrazów:

Szafa, szalik, szatnia, szabla, szachy, szopa, szofer, szeroki, szelki, szuflada, szufelka, szyba, szyja, szyny, szynka, szydełko, szkoła, szkło, szklanka, szpulka, szpital, szpada, szpak, sznurek, sznurowadło, szmata

 

„Sz”- w środku wyrazów:

Kasza, kaszel, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek, myszka, puszka, broszka, gruszka, poduszka, szyszka

 

„Sz”-  na końcu wyrazów”:

Kosz, listonosz, kapelusz, mysz

 

„Ż „- na początku wyrazów:

Żaba, żagiel, żaglówka,żarówka,żołędzie,rzodkiewka,rzeka,żółty żółw, żuk,żyto,żyrafa,żyrandol

 

„Ż”-  w środku wyrazów:

Plaża,jarzyny,orzech,morze,korzeń,kożuch,nożyk,róża,burza,duży,wieża,leżak,koleżanka,talerzyk, dyżurny,wierzba,łyżwy,grzyby,grzebień,grzywa,wrzos,żużel

 

„CZ”-  na początku wyrazów:

Czapka,czajnik,czarny,czoło,czołg,czosnek,czepek,czerwony,czekolada,czubek,czupryna,czysty, czytanka,czytelnia

 

„CZ”-  w środku wyrazów:

Znaczek,haczyk,oczy,boczek,uczeń,klucze,pieczeń,pieczątka,liczydło,pączek,tęcza

 

„CZ”-  na końcu wyrazów:

Płacz,warkocz,miecz,macz,klucz

 

„Dż”:

Dżokej,dżem,drożdże,dżungla,jeżdżą,gwiżdżą,dżdżownica,dżdży

 

Powodzenia :)

You are here