31 maja Światowy Dzień bez Tytoniu

Drukuj

 

Tegoroczne obchody Światowego Dnia Bez Papierosa będą obchodzone pod hasłem „Ochrona młodzieży przed manipulacjami przemysłu i zapobieganie używania tytoniu i nikotyny” - ponieważ przemysł tytoniowy coraz częściej koncentruje się na młodych ludziach jako rozwijającym się i wrażliwym rynku dla swoich uzależniających produktów.

Po raz pierwszy został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia WHO w 1987 roku, aby zwrócić uwagę na szkodliwość palenia tytoniu w wyniku, którego co roku umiera lub ciężko choruje 400.000 osób. Z powodu palenia co roku umiera w Polsce ok. 67 tys. osób, czyli średniej wielkości miasto, większości osoby w wieku produkcyjnym. W sumie z powodu chorób spowodowanych paleniem umiera co drugi palacz. Co prawda palących jest prawie dwukrotnie mniej niż w latach 90., jednak ostatnio spadek liczby palących wyhamował.

Według danych z 2015 r. 17% młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat pali na całym świecie. W regionie europejskim 11,5% dziewcząt i 13,8% chłopców w wieku od 13 do 15 lat to osoby palące.

O ile palenie tradycyjnych papierosów maleje, to odsetek użytkowników elektronicznych papierosów wzrasta, szczególnie w grupie nastolatków i młodych dorosłych. Badania porównawcze przeprowadzone w 2011 roku i w 2016 wśród uczniów w wieku 15-19 lat wskazują, iż liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa, wzrosła do 2011 roku czterokrotnie. Nawet 35% uczniów w wieku 15 – 19 lat regularnie używa elektroniczne papierosy, a 70 % co najmniej raz próbowało e-papierosa.

Chociaż liczba ta maleje z biegiem lat w wyniku fenomenalnych wysiłków społeczności zajmującej się kontrolą tytoniu, należy zrobić więcej, aby chronić te wrażliwe grupy.
Jak dobrze wiadomo w branży tytoniowej, osoba, która zaczyna palić przed 20 rokiem życia, nie tylko jest bardziej narażona na uzależnienie, ale może także mieć upośledzoną zdolność do sprawowania kontroli nad paleniem w późniejszym życiu. Przemysł świadomie sprzedaje młodym ludziom śmiertelną zależność, a ochrona młodzieży jako główny temat Światowego Dnia bez Tytoniu 2020, 31 maja, jest okazją do zaprezentowania najlepszych praktyk przeciwdziałających tym wysiłkom.

Jak branża celuje w młodzież

W swoich wysiłkach na rzecz manipulacji młodymi ludźmi przemysł tytoniowy zastosował produkty upiększające, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi dla określonych grup demograficznych, szczególnie poprzez opakowania lub branding ( budowanie świadomości marki). Jest to szczególnie widoczne w ostatniej eksplozji zainteresowania e-papierosami i podgrzewanymi wyrobami tytoniowymi. Jedną z najważniejszych innowacji w branży są jej strategie marketingowe. W różnych sektorach reklamy coraz częściej pojawiają się w Internecie, a przemysł tytoniowy nie różni się - firmy tytoniowe coraz częściej zwracają się do osób wpływających z mediów społecznościowych, aby sprzedawać te niebezpieczne produkty. Takie reklamy często omijają tradycyjne przepisy dotyczące reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, ponieważ lokowanie produktu tytoniowego nie jest oznaczane jako reklama, a zamiast tego jest ukrywane w innych mediach społecznościowych. Ta kwestia jest szczególnie niepokojąca w przypadku młodych kobiet i dziewcząt, które są głównym celem narażenia na wpływ.

Przesłaniem Światowego Dnia bez Tytoniu 2020, jest wzmocnienie pozycji młodych ludzi, aby przejęli kontrolę nad swoim zdrowiem i odrzucili uzależnienie od tytoniu. Światowy Dzień bez tytoniu wzywa również społeczność kontrolującą tytoń do ochrony tych grup poprzez kampanie i interwencje w społeczeństwie, do budowania odporności następnego pokolenia młodych ludzi na tytoń i do stopniowego dążenia do przyszłości bez tytoniu.