Bawimy się i utrwalamy gimnastykę buzi i języka!
 

Witryna Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Bawimy się i utrwalamy gimnastykę buzi i języka!

Email Drukuj PDF

Propozycje ćwiczeń do wspólnej zabawy 😊

 

Proponowane ćwiczenia oddechowe:

  • Dmuchanie ustami na lekkie przedmioty z taką siłą, aby przedmioty mogły się przemieszczać (np. .piłeczki, puszki itp.).
  • Dmuchanie przez słomkę na lekkie przedmioty z różną siłą i pod różnym kątem.
  • Zabawa z piórkiem. Trzymamy w dłoni piórko. Podrzucamy je do góry, a następnie dmuchamy na nie tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.
  • Dmuchanie na świecę z większej odległości w taki sposób, aby płomień wyginał się, ale nie zgasł.
  • Puszczanie baniek mydlanych. Mobilizowanie do wykonania jak największej bańki mydlanej.

 

ćwiczenia fonacyjne:

  • Wymawianie samogłosek [a], [o], [u], [e], [y], [i]. Początkowo pojedyncze samogłoski, następnie przedłużone dźwięki aaaaaa,oooooo...
  • W pozycji leżącej wymawiamy połączenia mmmaaa, mmmooo, mmmuuu itd.
  • Wyśpiewujemy połączenia: aaaaaau-to, oooooo-la, uuuuuu-la, eeeeee-la, iiiiii-za,      do-myyyyyy.

 

ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:

  • Wsłuchiwanie się w ciszę –  wyłapujemy dźwięki z otoczenia: tykanie zegara, szum samochodów, rozmowy ludzi, kroki przechodzących osób, nazywamy te dźwięki.
  • Naśladowanie różnych głosów - kota, psa, tykanie zegara, bicie zegara, kichania itp.
  • Wyodrębnianie sylaby na początku wyrazu. Pokazujemy różne obrazki, nazywamy pierwsze sylaby i wspólnie powtarzamy.
  • Pokazujemy obrazki, które rozpoczynają się na taką samą sylabę np.: la-la/ la-ma. Nazywamy je i wspólnie powtarzamy sylabę.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

Ćwiczenia szczęki dolnej:

  • Opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki. Wymawianie przy opuszczaniu samogłoski aaaaaa, przy unoszeniu szczęki do samogłoski  [a] dołączamy  [s] aaaaaaassss.
  • Zakładamy dolne zęby na górną wargę i poruszamy nimi. Następnie zakładamy górne zęby na dolną wargę i poruszamy nimi.
  • Naśladujemy ziewanie, wykonując przy tym ruchy rąk: przeciągając się, wyginając.
  • Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski [a]. Tak samo wymawiamy [o], [u].
  • Wykonywanie ruchów żucia.

ćwiczenia warg:

  • Wargi  ściągamy w dzióbek, a następnie rozciągamy w uśmiech( zęby niewidoczne).
  • Przed lustrem z zaciśniętymi wargami robimy „śmieszne minki” (przesuwamy zaciśnięte usta w prawo, lewo do przodu itp.). Mama proponuje- dziecko naśladuje.
  • Wysuwamy wargi do przodu, „wysyłamy całuski”.

 

ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • Picie przez słomkę.
  • Wciąganie przez słomkę powietrza, tak aby do rurki przyssały się np.kolorowe skrawki bibuły,papieru. Następnie przenosimy je z jednego miejsca na drugie.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zaciśniętych nozdrzach lub przez nos przy zaciśniętych ustach.
  • Naśladowanie kaszlu, chrapania, płukanie gardła.

 

 

Do powyższych ćwiczeń  możemy wykorzystać zestaw książeczek pt.:” Kocham Czytać” Jagody Cieszyńskiej.

 

Pozdrawiam

 

You are here