Bawimy się i utrwalamy gimnastykę buzi i języka!
 

Witryna Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Bawimy się i utrwalamy gimnastykę buzi i języka!

Email Drukuj PDF

Propozycje ćwiczeń do wspólnej zabawy 😊

 

Proponowane ćwiczenia oddechowe:

  • Dmuchanie ustami na lekkie przedmioty z takÄ… siłą, aby przedmioty mogÅ‚y siÄ™ przemieszczać (np. .piÅ‚eczki, puszki itp.).
  • Dmuchanie przez sÅ‚omkÄ™ na lekkie przedmioty z różnÄ… siłą i pod różnym kÄ…tem.
  • Zabawa z piórkiem. Trzymamy w dÅ‚oni piórko. Podrzucamy je do góry, a nastÄ™pnie dmuchamy na nie tak, aby jak najdÅ‚użej unosiÅ‚o siÄ™ w powietrzu.
  • Dmuchanie na Å›wiecÄ™ z wiÄ™kszej odlegÅ‚oÅ›ci w taki sposób, aby pÅ‚omieÅ„ wyginaÅ‚ siÄ™, ale nie zgasÅ‚.
  • Puszczanie baniek mydlanych. Mobilizowanie do wykonania jak najwiÄ™kszej baÅ„ki mydlanej.

 

ćwiczenia fonacyjne:

  • Wymawianie samogÅ‚osek [a], [o], [u], [e], [y], [i]. PoczÄ…tkowo pojedyncze samogÅ‚oski, nastÄ™pnie przedÅ‚użone dźwiÄ™ki aaaaaa,oooooo...
  • W pozycji leżącej wymawiamy połączenia mmmaaa, mmmooo, mmmuuu itd.
  • WyÅ›piewujemy połączenia: aaaaaau-to, oooooo-la, uuuuuu-la, eeeeee-la, iiiiii-za,      do-myyyyyy.

 

ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:

  • WsÅ‚uchiwanie siÄ™ w ciszÄ™ –  wyÅ‚apujemy dźwiÄ™ki z otoczenia: tykanie zegara, szum samochodów, rozmowy ludzi, kroki przechodzÄ…cych osób, nazywamy te dźwiÄ™ki.
  • NaÅ›ladowanie różnych gÅ‚osów - kota, psa, tykanie zegara, bicie zegara, kichania itp.
  • WyodrÄ™bnianie sylaby na poczÄ…tku wyrazu. Pokazujemy różne obrazki, nazywamy pierwsze sylaby i wspólnie powtarzamy.
  • Pokazujemy obrazki, które rozpoczynajÄ… siÄ™ na takÄ… samÄ… sylabÄ™ np.: la-la/ la-ma. Nazywamy je i wspólnie powtarzamy sylabÄ™.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

Ćwiczenia szczęki dolnej:

  • Opuszczanie i unoszenie dolnej szczÄ™ki. Wymawianie przy opuszczaniu samogÅ‚oski aaaaaa, przy unoszeniu szczÄ™ki do samogÅ‚oski  [a] dołączamy  [s] aaaaaaassss.
  • ZakÅ‚adamy dolne zÄ™by na górnÄ… wargÄ™ i poruszamy nimi. NastÄ™pnie zakÅ‚adamy górne zÄ™by na dolnÄ… wargÄ™ i poruszamy nimi.
  • NaÅ›ladujemy ziewanie, wykonujÄ…c przy tym ruchy rÄ…k: przeciÄ…gajÄ…c siÄ™, wyginajÄ…c.
  • Głęboki wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem gÅ‚oski [a]. Tak samo wymawiamy [o], [u].
  • Wykonywanie ruchów żucia.

ćwiczenia warg:

  • Wargi  Å›ciÄ…gamy w dzióbek, a nastÄ™pnie rozciÄ…gamy w uÅ›miech( zÄ™by niewidoczne).
  • Przed lustrem z zaciÅ›niÄ™tymi wargami robimy „śmieszne minki” (przesuwamy zaciÅ›niÄ™te usta w prawo, lewo do przodu itp.). Mama proponuje- dziecko naÅ›laduje.
  • Wysuwamy wargi do przodu, „wysyÅ‚amy caÅ‚uski”.

 

ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • Picie przez sÅ‚omkÄ™.
  • WciÄ…ganie przez sÅ‚omkÄ™ powietrza, tak aby do rurki przyssaÅ‚y siÄ™ np.kolorowe skrawki bibuÅ‚y,papieru. NastÄ™pnie przenosimy je z jednego miejsca na drugie.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zaciÅ›niÄ™tych nozdrzach lub przez nos przy zaciÅ›niÄ™tych ustach.
  • NaÅ›ladowanie kaszlu, chrapania, pÅ‚ukanie gardÅ‚a.

 

 

Do powyższych ćwiczeń  możemy wykorzystać zestaw książeczek pt.:” Kocham Czytać” Jagody Cieszyńskiej.

 

Pozdrawiam

 

You are here