The document path is: https://soszw-miedzychod.netmark.pl/teksty/logopedia/pielegnacja_twarzy.pdf
Serdecznie polecam tą niedrogą książeczkę, która podpowiada jak można bawić się z dzieckiem już od urodzenia, tak aby kształtować dobre nawyki komunikacji. Propozycje dotyczą zabaw już dla miesięcznego dziecka i opierają się o artykułowanie samogłosek.
Ćwiczenia podzielone są na kilka kategorii. Po pierwsze takie, które można wykonywać podczas codziennej pielęgnacji. Konkretne samogłoski dopasowane są do różnych czynności i tak np. przy masowaniu bawimy się literką ?E?, a przy kąpieli ?O?. Następnie do każdej samogłoski dopasowanych jest kilka zabaw, z samymi gestami oraz z pomocą zabawek. Kolejny rozdział podpowiada, jak z jednym rekwizytem np. z bańkami mydlanymi możemy ćwiczyć różne samogłoski. A chyba najciekawszym i najbardziej pomocnym rozdziałem, szczególnie na początek, są rozpisane zabawy na każdy miesiąc życia dziecka.
Serdecznie polecam.
22 października - Światowy Dzień Świadomości Jąkania
"Świat, który rozumie jąkanie"
Wzorem lat ubiegłych z okazji Światowego Dnia Świadomości Jąkania
Polski Związek Logopedów organizuje konsultacje on-line.
W tegorocznych konsultacjach rolę ekspertów zgodzili się pełnić:
prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski
dr Karina Szafrańska
dr Krzysztof Szamburski
mgr Anna Kołodziej
Zapraszam do zadawania pytań ekspertom - proszę je kierować na adres:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
.
Pytania zostaną przekazane ekspertom dn. 22 października 2017 r.
Tego Dnia odbyły się w naszym Ośrodku liczne dyskusje i wymiana doświadczeń w pracy z osobami jąkającymi się. Odbyły się również zajęcia relaksacyjne dla dzieci przejawiających objawy jąkania, zmierzające do nabycia pewności siebie podczas mówienia oraz zmniejszające lęki przed mówieniem!
Dn. 06.03.2017r. w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy.
Z tej okazji zaprosiłam dzieci do wzięcia udziału w licznych konkursach logopedycznych. Dzieci z klas IV, V, VI wykonały ilustracje do znanych rymowanek polskich poetów pt. ? Rymowanki ? rysowanki ?.
W ramach projektu ?GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA NA WESOŁO? w naszej szkole, odbywają się zajęcia indywidualne i grupowe dla dzieci z zaburzeniami mowy.
Uczniowie w czasie zajęć usprawniają motorykę narządów mowy (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego), wykonują ćwiczenia oddechowe, słuchowe oraz artykulacyjne.
Dzieci słuchają opowiadań logopedycznych i próbują wykonywać poprawnie wszystkie ćwiczenia.
Edukacja dzieci z autyzmem, z wykorzystaniem metody wspomaganej komunikacji.
Dużo czytamy i szukamy różnych metod alternatywnej komunikacji dla najmłodszych, którzy mają trudności w przekazie słownym. Natrafiłam w poradniku-logopedycznym.pl, na ciekawy artykuł dotyczący edukacji dzieci z autyzmem, do przeczytania którego serdecznie zachęcam, wszystkich zainteresowanych tym zagadnieniem.
http://poradnik-logopedyczny.pl/komunikacja-alternatywna/komunikacja-alternatywna/259/edukacja-dzieci.html
Projekt pt.: ?Drugie śniadanie zjadamy i siłę do nauki mamy!?
W ramach projektu, pragniemy dostarczyć dzieciom energii niezbędnej do aktywnego spędzenia dnia w szkole.
Drugie śniadanie odgrywa bardzo ważną rolę w codziennym jadłospisie ? to dzięki niemu dziecko ma siłę na resztę dnia w szkole, potrafi skoncentrować się na zajęciach i wykonywać ćwiczenia fizyczne w czasie zajęć sportowych.
Wiele dzieci jednak zapomina o zabraniu drugiego śniadania do szkoły i dlatego od września, prowadzimy w naszym Ośrodku kampanię pt.: ? Drugie śniadanie zjadamy i siłę do nauki mamy!? Wspomagamy dzieci pysznymi kanapkami i owocami aby miały energię i wigor na zajęciach fizycznych i umysłowych.
Serdecznie dziękuję wszystkim pracownikom Ośrodka za zaangażowanie w projekcie ?Drugie śniadanie?, w minionym półroczu szkolnym.
Małgorzata Buchert
Jeśli chcecie się dowiedzieć ? Czy pracując z odruchami, można poprawić mowę, czy tylko warunki, od których zależy sukces terapeutyczny? Zapraszam do zapoznania się z artykułem ?Między piętą a ustami? Zofii Pniewskiej- Kosiorek, specjalistki w dziedzinie neurologopedii.
Kolejny ciekawy artykuł poruszający tematykę odruchów, próbujący odpowiedzieć na pytanie "Czy przetrwałe odruchy przyczyniają się do powstania trudności szkolnych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym?.
Życzę udanej lektury- może ktoś znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania dotyczące przetrwałych odruchów u dzieci.
Zachęcam do zapoznania się z kolejnym ciekawym wywodem Prof. dr hab. med. Andrzeja Obrębowskiego i dr med. Zofii Obrębowskiej , pt.:? Diagnostyka etiologiczna zaburzeń artykulacji?, zamieszczonego w Otorynolaryngologii 2013. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do lektury.
Na przełomie marca i kwietnia w ramach światowego Dnia Logopedy, odbył się konkurs logopedyczno-plastyczny pt.:? Sprawne ręce- sprawna komunikacja? . W konkursie udział wzięły dzieci z klas podstawowych i gimnazjum. Zabawa polegała na ilustrowaniu podczas mówienia tekstu wierszyków pani Ewy Małgorzaty Skorek, odpowiednimi elementami rysunku. Uczestnicy konkursu samodzielnie rysowali obrazki, tak jak podpowiadała im wyobraźnia. Trudno było wytypować zwycięzców, więc słodkie nagrody powędrowały do wszystkich uczestników
Bardzo dziękuję Pani Joannie Kunze za pomoc w przeprowadzonym konkursie!
Małgorzata Buchert
Strona 1 z 2